CONVERSES CIRCULARS: Consum conscient

Conversem amb Joana Ariet, responsable de comunicació d’Opcions.

Si voleu veure la conversa premeu aquí: https://www.instagram.com/p/CMc7losqgrA/

El tema? Parlar sobre com ser consumidores conscients. L’objectiu de la conversa no és fer un canvi radical d’un dia per l’altre. Sabem que fer aquest canvi de consum no és fàcil. S’ha de tenir temps per poder investigar, saber-ne, buscar comerços responsables… Es diu que per fer-ho ajuda tenir temps, no tenir gaires responsabilitats i tenir facilitats econòmiques i, evidentment, ajuda viure en entorns urbanitzats on hi ha moltes més botigues a l’abast. Siguis o no siguis així i tinguis o no aquestes facilitats, el canvi és possible.

El més important que vam destacar és que siguem crítiques i que tinguem consciència. Fer aquests canvis per sentir-nos millor i per transformar la societat, no per obligació. “Hem de ser el canvi que volem veure al món” ens deien des dels comentaris. Practicar el consum conscient no es difícil, s’ha de fer a poc a poc. Compartir-ho amb un col·lectiu ajuda, motiva i fa que sigui més enriquidor.

Per on podem començar? La Joana ens proposava començar per petits reptes mensuals. “Hem de buscar el nostre motiu, els nostres valors, amb quins àmbits ens sentim més interpel·lades?”. Proposava fer una llista de preferències de coses que volem canviar i començar a treballar en canviar aquests hàbits per l’ordre que més ens urgeixen. Alguns exemples de reptes mensuals:

      • Consumir fruites i verdures de temporada
      • Fer el canvi de companyia d’electricitat per una de més responsable
      • Fer el canvi de companyia d’internet i telefonia per una de proximitat
      • Fer el canvi de banc i passar-se a banca ètica
      • Demanar que no ens enviïn la propaganda electoral en paper

“No tota la responsabilitat és nostra, les institucions i les grans corporacions s’haurien de responsabilitzar d’això.” Podem ser molt conscients i anar a comprar amb les nostres bosses i tuppers però també podem necessitar alguna cosa del supermercat que l’embolcall és de plàstic i no s’hi pot fer res. En aquest moment el consumidor es troba un topall i no hi ha res a fer. Aquí és on entren les institucions i les grans corporacions que t’han de donar la opció de fer-ho bé. A les Illes Balears, per exemple, han eliminat els plàstics d’un sol ús, cap empresa els pot fabricar i vendre a les Illes i així ningú els pot comprar. “Això em sembla un gran exemple de coresponsabilitat. D’una demanda de la població, que és la reducció de plàstics, entra l’administració regulant perquè això no pugui ser així i dictant una manera d’actuar per part de les empreses”. 

Expliquem el lema del projecte de Circulars:consumir com abans amb tot el sabem ara”. La llet amb envàs reutilitzable, les bosses del pa, les fruites i verdures de temporada… Tot això ja ho feien les nostres àvies i avis. És important saber que tenim aquests referents tan pròxims i que podem inspirar-nos en els nostres avantpassats per canviar alguns d’aquesta hàbits.

Per acabar, ens atrevim a dir quins són els nostres pecats en matèria de consum responsable. Parlem d’abusar molt de l’aigua calenta i dels viatges llargs amb avió. Les dues van dir que intentarien deixar-ho… però ho aconseguiran?

Altres notícies